Triggerpoint Therapie

De oorzaak van de pijn ligt niet altijd op de plaats waar hij voelbaar is. Bij een triggerpoint komt de afgeleide pijn telkens voor in karakteristieke patronen. Zo kan bv. spanningshoofdpijn worden veroorzaakt door spieren in de hals, pijn in de onderrug kan voortkomen uit de billen, de buikspieren en zelfs de kuiten. Deze patronen zijn bij ons bekend en  daardoor kunnen wij  gericht op zoek naar de oorzaak van de klacht.

Wat zijn triggerpoints?

Een triggerpoint is een gespannen en geïrriteerd gebied in een spier, welke in de volksmond ook wel spierknoop wordt genoemd. Elk bundeltje spiervezels heeft een eigen zenuwuiteinde welke met een signaal aangeeft of de spiervezels moeten aanspannen of niet. In het geval van een triggerpoint geeft deze zenuw constant het signaal dat dit stuk spier moet aanspannen. Dat signaal zorgt er voor dat het stukje spier constant aangespannen blijft en daarmee geen rust meer krijgt. Onderstaande video geeft een duidelijk beeld van wat triggerpoints zijn.

Hoe ontstaat een triggerpoint?

Triggerpoints kunnen ontstaan door een direct trauma of ongeluk maar ook door overbelasting als gevolg van langdurige eentonige bewegingen of sport. Door de constante spanning in de spierknoop krijgt dat stukje spier minder doorbloeding waardoor de klacht nog verder in stand gehouden wordt. Kracht en coördinatie kunnen hierdoor verminderen. Een triggerpoint geeft pijn direct op de plek zelf en kan uitstralen naar een kenmerkend uitstralingsgebied. Zo kunnen triggerpoints in de schouder bijvoorbeeld hoofdpijn veroorzaken.

De effecten van triggerpoints

Pijn: bij de meeste pijnklachten spelen triggerpoints een rol. Ze zijn regelmatig de voornaamste oorzaak, maar komen nog vaker voor als secundaire klacht.
Problemen bij het bewegen: zoals stijfheid, krachtverlies en beperkte beweeglijkheid.
Diverse andere symptomen: zoals wazig of dubbel zien, evenwichtsstoornissen, jeuk en/of een verdoofd of brandend gevoel.

Behandeling van triggerpoints

Klachten die door triggerpoints worden veroorzaakt, zijn vaak goed te behandelen. Tijdens het onderzoek wordt vastgesteld of er triggerpoints in de spieren zijn en of deze een rol spelen in de klachten. Als dit het geval is, kan er behandeld worden. Hierbij is het van belang om te ontdekken hoe ze zijn ontstaan en door welke factoren ze in stand worden gehouden, zodat herhaling voorkomen kan worden. De therapie is erop gericht de triggerpoints te deactiveren (uit te schakelen), zodat de spier tot rust kan komen en de klacht kan verminderen. Dit kan middels triggerpoint therapie, waarbij we handmatig op het triggerpoint drukken en zo proberen het zenuwuiteinde te ‘resetten’. Andere opties die wij hebben om deze plekken te behandelen zijn dry needling en Shockwave therapie.

Aantal behandelingen

Het is moeilijk aan te geven hoe lang een behandeltraject duurt, omdat het ene triggerpoint meer tijd vergt dan het andere. Daarbij spelen de factoren een rol die de triggerpoints hebben doen ontstaan en die ze laten voortbestaan. Over het algemeen zijn recent ontstane triggerpoints gemakkelijker te deactiveren dan reeds lang bestaande. Bij de laatste is vaak een hele keten van triggerpoints ontstaan, wat meer behandelingen kan vergen.

Wat u zelf aan uw klachten kan doen

Bij het behandelen van triggerpoints wordt u actief betrokken De therapie is het meest effectief als de triggerpoints vaak maar kort worden behandeld. Zelfbehandeling maakt daarom deel uit van de therapie. De methode is eenvoudig, thuis of op kantoor toe te passen en kost hooguit enkele minuten per keer. Zo neemt u uw gezondheid mede in eigen hand en komt u ‘van klacht tot kracht!’

Wetenschappelijke basis

De kennis over myofasciale Triggerpoints is in kaart gebracht door de Amerikaanse artsen Janet Travel en David Simons. Ze staat beschreven in het medische standaardwerk ‘Myofascial Pain and Dysfunction, the trigger point manual’.
Op basis van deze kennis ontwikkelde Clair Davis zijn methode waarmee u ook zelf aan de slag kan met triggerpoints. Kijk voor meer informatie op www.triggerpointboek.nl.