Dry Needling

Dry needling is een behandeltechniek die pijnsymptomen kan verminderen en de mobiliteit in de betrokken spieren en gewrichten verbetert. Een aangedane spier/ triggerpoint wordt door middel van een zeer dunne (acupunctuur)naald behandeld zonder toevoeging van medicatie.

Wat is een triggerpoint

Een triggerpoint is een gespannen en geïrriteerd gebied in een spier, welke in de volksmond ook wel spierknoop wordt genoemd. Deze kan ontstaan door een direct trauma of ongeluk maar ook door overbelasting als gevolg van langdurige eentonige bewegingen of sport. Door een hoge spanning in de spierknoop krijgt dat stukje spier minder doorbloeding waardoor deze pijnlijk, verzwakt en verkort is. Kracht en coördinatie kunnen hierdoor verminderen. Een triggerpoint geeft pijn direct op de plek zelf kan ook uitstralen naar een kenmerkend uitstralingsgebied. Zo kunnen triggerpoints in de schouder bijvoorbeeld hoofdpijn veroorzaken. Bij Kool Fysiotherapeuten maken we gebruik van 2 verschillende manieren om triggerpoints te behandelen: triggerpoint therapie en dry needling.

Wat is dry needling?

Bij dry needling wordt door middel van een acupunctuurnaald een triggerpoint aangeprikt. Door dit aanprikken ontstaat een mechanische, chemische en neurofysiologische verandering in de spier. De spier wordt meer ontspannen en minder pijnlijk en de mobiliteit neemt toe. Door deze veranderingen kan de spier weer pijnvrij en optimaal functioneren.

Hoe ziet een behandeling eruit?

Na een uitgebreid fysiotherapeutisch onderzoek naar uw klachten kijken we of er ook triggerpoints actief zijn die in aanmerking komen voor behandeling met dry needling. Wanneer dit zo is wordt er met een steriele naaldje naar het triggerpoint toegegaan . Dit is nagenoeg pijnloos. Wanneer het triggerpoint wordt bereikt kan de spier reflexmatig aanspannen. Dit kan wat gevoelig zijn en de klachten opwekken waar u voor bent gekomen. Om het effect zo groot mogelijk te maken wordt het naaldje wat op en neer bewogen. Hierna wordt het naaldje verwijderd.

Wat kan ik na een behandeling verwachten?

Na een behandeling kan de spier flink beurs en stijf aanvoelen. Deze napijn verdwijnt geleidelijk binnen 1-4 dagen. Ook kan er kort een gevoel van vermoeidheid optreden of een klein blauw plekje ontstaan. Hierna treedt de verbetering op; de beweeglijkheid neemt toe en de (uitstralende) pijnklachten nemen af. Ook de kracht en coördinatie kunnen toenemen.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Afhankelijk van de ernst van de klachten heeft u gemiddeld 2-8 behandelingen nodig.