Manuele Therapie

Manuele therapie  is een behandelmethode die zich richt op alle gewrichten van ons lichaam. Door deze gewrichten rustig te bewegen worden bewegingsbeperkingen opgeheven. Het totale bewegingsapparaat (gewrichten, spieren en zenuwen) herstelt, waardoor (pijn)klachten verdwijnen.

Wanneer kan Manuele Therapie helpen?

Manuele therapie is een behandeling van het bewegingsapparaat. Hierbij wordt rekening gehouden met asymmetrie in bouw en functie en met individuele verschillen. Ieder mens is herkenbaar aan zijn eigen bouw, houding en manier van bewegen.  Voor iedereen is het van belang dat het bewegingsapparaat zonder functiestoornissen verloopt waardoor (sport)blessures kunnen worden voorkomen. Voorbeelden van stoornissen in bewegingsfuncties en klachten die daarvan het gevolg kunnen zijn, zijn onder andere:

• Discusproblemen (hernia)
  • Schouder- en elleboogklachten
  • Rug- en nekklachten
  • Duizeligheid
  • Tinnitus (oorsuizen)
  • Voetklachten.

Wat kunt u verwachten?

De bewegingen die deze manueel therapeut uw gewrichten laat maken, zijn zacht en subtiel. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct en soms pas enige dagen na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker. Soms ontstaat er wat vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn of enige verheviging van de klachten in de eerste paar dagen na de behandeling maar deze reacties zijn normaal en van voorbijgaande aard.